Szent István – Biztonsági terv

TŰZVÉDELMI ÉS BIZTONSÁGI TERV

SZENT ISTVÁN ÜNNEPE

Keszthely, Balaton-parti sétány

2016. augusztus 19-20-21.

 

A rendezvény megnevezése: Szent István Ünnepe Keszthely

Rendeltetése: szabadtéri kulturális és szórakoztató rendezvény az állami ünnephez kapcsolódóan

Programok, helyszínek, időpontok:

Helye: Keszthely, Balaton-parti sétány Zenepavilon és környéke, (Hrsz.: 3817/1)

Ideje: 2016. augusztus 19-20-21. (csütörtök)

nyitva tartás: 12.00-24.00;

színpadi rendezvények: naponta kb. 17.00-24.00;

tűzijáték: augusztus 20. (szombat) 21.00-21.20

Jellege: szabadtéri rendezvény gasztronómiai és kézműves kitelepülőkkel,

színpadi és gyermekprogramokkal, augusztus 20-án tűzijátékkal

Várható összlétszám: kb. 800-2000 fő

Rendezők száma: min. 18 fő

 

A rendezvény főszervezője:

Goldmark Károly Művelődési Központ

(8360 Keszthely, Kossuth L. u. 28.

Tel./fax.: 83/515-251

E-mail: goldmark@t-online.hu

Felelős vezető: Csengei Ágota igazgató (Tel.: 30/431-9697)

 

Biztonsági vezető, kapcsolattartó a hatóságok felé:Csengei Ágota igazgató (30/431-9697)

Színpad- és rendezvénytechnika: Szarka Róbert műszaki vezető (30/738-6735)

Hangosítás: Hangadó Produceri Iroda

Moderátor: Szabóné Dézsenyi Zsuzsanna (30/994-1381)

 

A szervezésbe bevont külső közreműködők:

Kitelepülők, kézműves kirakodóvásár: VÜZ Nonprofit Kft. Keszthely (8360 Keszthely, Vásár tér 10.)

            Rendezvény ügyelet: Jantász Ferenc (30/300-8031)

Biztonsági szolgálat: Vagyonvill 2000 Bt. (8360 Keszthely, Kisfaludy u. 3.)

Rendezvény ügyelet: Takács József (70/331-9955)

Tűzijáték: Pirobau Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (8900 Zalaegerszeg, Rákóczi út 15-17.)

Rendezvény ügyelet: Fülöp Emil (30/226-3696)

Katasztrófavédelem: Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság Keszthelyi Kat. Kir.

Rendőrség: Keszthelyi Rendőrkapitányság

Mentők (esetkocsi): OMSZ Nyugat-dunántúli Regionális Mentőszervezet Zala megyei Szervezete

Mentőtiszti gyalogőrség: Aqua-ambulance Kft.

Polgárőrség: Keszthelyi Polgárőr Egyesület

 

Kezdetének és befejezésének várható időpontja:

2016. augusztus 19. (péntek) 12.00-tól augusztus 21-én (vasárnap) 24.00-ig

 

A rendezvény leírása:

A szabadtéri szórakoztató rendezvény, melyen több gasztronómiai kitelepülő vesz részt (kb. 15 kitelepülő), illetve kiegészítésként kb. 20 kitelepülőből álló kézműves vásár is megszervezésre kerül. A Zenepavilon színpadán naponta kb. 17.00-24.00 óráig színpadi produkciók, koncertek zajlanak. Az augusztus 20-án 21.00 órakor kezdődő hagyományos kb. 20-30 perces tűzijáték a lezárt mólóról kerül elműködtetésre.

 

 

I. Arendezvényhelyszínénekbemutatása:

(1. sz. melléklet)

 

Leírás: A rendezvény központi helyszíne a Balaton-parti sétány Hullám és Balaton Szálló előtti területe. A két szálloda előtti, közötti téren és a Zenepavilonnál kézműves és gasztronómiai kitelepülők kapnak helyet, valamint a késő délutáni óráktól kezdődően minden nap színpadi programok zajlanak majd a Zenepavilon színpadán. A tűzijáték kilövési pontja a hajóállomás mólóján lesz. A tűzijáték idejére a parti sétány zöldterületeit is elfoglalják a nézők.

 

Helyszínrajz: 1. sz. melléklet alapján

Helye: Keszthely, Balaton-part (Hrsz.: 3817/1)

Alapterület: kb. 3.000 m2 (a tűzijáték idején a parti zöldterületekkel együtt kb. 14.000 m2)

Befogadóképessége: kb. 5000 fő (a tűzijáték idején a parti zöldterületekkel együtt kb. 15.000 fő)

 

Az augusztus 20-án 21.00 órakor kezdődő tűzijátékhoz kapcsolódó pirotechnikai eszközök pontos elműködtetésének helye és annak helyszínrajza az 3. sz. mellékletben található.

 

A rendezvény területének megközelíthetősége:

Gépjárművel a Csík Ferenc sétány felől három útvonalon keresztül. Gyalogosan – ezen kívül – mind a Csík Ferenc sétány, mind a Balaton-part felől több gyalogos sétány áll rendelkezésre. A gépjárművel történő parkolásra a kijelölt parkolóhelyeken a Csík Ferenc sétányon és a Városi strand környéki parkolókban van lehetőség. Augusztus 20-án 8.00 és 24.00 között várhatóan az Ady és a Kazinczy utcában tilos lesz megállni és várakozni.

 

Közlekedési változások és útlezárások:

A rendezvényhelyszín gépjárművel történő biztonságos megközelítéséhez és elhagyásához szükség szerint, a helyszíni állapotok figyelembe vételével az alábbi forgalmi rendbeli változások léphetnek életbe 2016. augusztus 20-án:

- a Csík Ferenc és a Borbás Vince sétányokra az esti időszakban, az ott található parkolóhelyek feltöltését követően, előreláthatólag a 18.00 óra 22.00 óra közötti időszakban tilos lesz behajtani mindkét irányból. Az ünnepi rendezvények után a fenti utcákban rendőri forgalomirányításra kell számítani. A forgalomirányítást a szervezők a Keszthelyi Polgárőr Egyesülettel együttműködve biztosítják a Keszthelyi Rendőrkapitányság Kollégáinak közreműködésével.

 

Be- és kiléptető pontok a rendezvényterületre:

  • Közönség: A; B; C; D; E; F útvonalakon keresztül;
  • Fellépők behajtása:: B útvonalon keresztül;
  • Technikai bejárat (árusok, karbantartók stb.): C útvonalon keresztül.

 

A rendezvényterületre történő belépés és eltávozás rendje: a rendezvényen külön be- és kiléptető rendszer nem kerül alkalmazásra.

 

Kiüríthetőség, biztonsági előkészületek:

- A várható legnagyobb létszámot alapul véve a rendezvényterület kiüríthetősége az OTSZ előírásainak megfelel (max. 4 perc). A menekülésre kijelölt útvonalak szabad szélessége minden esetben meghaladja az előírt 2,5 métert és nincs olyan útvonal és terület, ahol 25%-nál meredekebb lejtő, emelkedő és olyan szakasz, ahol a gyalogos közlekedés lehetősége korlátozott lenne.

- A helyszínen 1 db villamos hálózattól független hangosító eszköz is készenlétben lesz tartva a biztonsági személyzetnél az irányítási pontnál.

- a Zenepavilon színpadának, öltözőinek, raktáraknak stb. védelmére, valamint a vendéglátó és kereskedelmi egységek esetében az elírtaknak megfelelő mennyiségű és teljesítményű tűzoltó készülék lesz készenlétben tartva.

- A tűzijátékhoz szükséges töltetek telepítéséhez az érintett mólószár augusztus 20-án a kora reggeli  órától kerül lezárásra (3. sz. melléklet).

 

Mentési és tűzoltási bejáró: B, C útvonalakon keresztül.

 

A résztvevők előzetes tájékoztatása:

- A rendezvény megkezdése előtt és a szünetekben a moderátor a hangosító berendezésen keresztül bemutatja a rendezvény területének menekülésre figyelembe vett útvonalait, biztonsági tájékoztató pontjait, valamint a rendezvényt megelőzően A3 méretű léptékhelyes helyszínrajzokat helyez ki a rendezvény területén a menekülésre figyelembe vett útvonalak közelében és azokon a helyeken ahol a résztvevők koncentrálódása várható.

- A tűzvédelmi előírásokat, biztonsági intézkedéseket tartalmazó dokumentáció nyilvánosságra hozható kivonatát felelős szervező a honlapján elektronikusan letölthető formában közzé teszi.

- A rendezvény kezdetekor az alábbi szöveg kerül beolvasásra a hangosítási helyeken:

„TÁJÉKOZTATÓ, TÁJÉKOZTATÓ, TÁJÉKOZTATÓ:

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tájékoztatjuk Önöket, hogy veszélyes időjárási esemény kialakulásakor, valamint vészhelyzet esetén, a szervezők felhívását követően az alábbi útvonalakon tudják elhagyni a rendezvényterületet nyugati irányba, az irányjelző táblákkal jelzett útszakaszokon az alábbi útvonalakon:

- a Pavilonsor előtti sétányon keresztül;

- a Hullám és a Balaton Szálló közötti sétányon keresztül;

- a játszótér felé a ligeten keresztül;

- a Helikon Hotel melletti parti sétányon keresztül.

Kérjük, vegyék figyelembe az útirányjelző táblák jelzéseit!

A kiürítés rendje: a rendezvényterületet és annak környékét veszélyhelyzet esetén először a gyalogosok, majd őket követően a gépjárművek hagyhatják el a biztonsági személyzet és a rendőrség, valamint a polgárőrség irányításával. A gyalogosok eltávozásáig kérjük, hogy a gépjármű tulajdonosok maradjanak a gépjárműveikben.”

Kérjük kövessék a biztonsági személyzet és a szervezők utasításait!

TÁJÉKOZTATÓNKAT HALLOTTÁK”

 

- A rendezvényen feladatot ellátó személyek (szervezők, közreműködők, biztonsági személyzet stb.) a rendezvény megkezdése előtt tűzvédelmi oktatáson vesznek részt, mely dokumentálásra kerül és dokumentáció a helyszínen a rendezvény ideje alatt elérhető.

 

Egészségügyi biztosítás:

A rendezvény helyszínén 2016. augusztus 19-én 18.00-24.00 között, augusztus 20-án 17.00-19.00 és 23.00-24.00 között, valamint augusztus 21-én 17.00-22.00 között 1 fő mentőorvos teljesít gyalogos szolgálatot. Augusztus 20-án 19.00-23.00 között egy mentő esetkocsi tartózkodik a helyszínen.

 

 

II. A rendezvény programja:

 

Naponta kb. 12.00-24.00 óra között a gasztronómiai kitelepülők nyitva tartanak. A színpadon naponta kb. 17.00-24.00 óra között koncertek, gyermekműsorok, utcabálok kerülnek megrendezésre.

 

Augusztus 19. (péntek)

18.00: Iszkiri gyermekzenekar

20.00: Ghymes koncert

22.00: Pyrgos görög zenekar – táncház

 

Augusztus 20. (szombat)

17.00: Időfa – bábelőadás (Ördögszekér Kompánia)

19.00: Détár Enikő fellépése

20.00: Gergely Róbert: Szécsi Pál Emlékkoncert

21.00: Tűzijáték

21.30: Tánczene a Start Tánczenekarral

 

Augusztus 21. (vasárnap)

17.00: Brumi Bandi Band – gyermekkoncert

19.00: Animal Cannibals

20.00: Kelemen Kabátban

 

 

III. A kiürítés, menekítés terve:

 

Baleset, elemi csapás, tömeges rendbontás és veszélyes időjárási körülmény esetén a rendezvény leállítására jogosult a rendezvény felelős szervezője, valamint a hatáskörrel rendelkező szervek.

Biztonsági vezető (kapcsolattartó a hatóságok felé): Csengei Ágota igazgató (30/431-9697)

Moderátor: Szabóné Dézsenyi Zsuzsanna (30/994-1381)

A rendezvény területén tartózkodók riasztásának módja:

A rendezvény területén tartózkodók riasztását a rendezvény felelős szervezője/biztonsági vezető rendeli el.

A riasztás és a terület kiürítésének elrendelése esetén szükséges teendők:

  • a színpadi műsort, szórakoztató és bemutató programokat, a vendéglátóhelyeken a kiszolgálást azonnal be kell fejezni;
  • a hangosító berendezések alkalmazásával a moderátor a biztonsági vezető utasítására a jelenlévőket értesíti az alábbiak szerint:

„Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Sajnálattal közöljük, hogy a …………………………. való tekintettel a rendezvényt meg kell szakítanunk. Kérjük Önöket, hogy mielőbb hagyják el a rendezvény helyszínét az irányjelző táblákkal jelzett útszakaszokon az alábbi útvonalakon:

- a Pavilonsor előtti sétányon keresztül;

- a Hullám és a Balaton Szálló közötti sétányon keresztül;

- a játszótér felé a ligeten keresztül;

- a Helikon Hotel melletti parti sétányon keresztül.

Vegyék figyelembe a menekülési útirányjelző táblák jelzéseit!

Személyes tárgyaikat kérjük, vigyék magukkal és kövessék a rendőrség valamint a biztonsági szolgálat utasításait.

A kiürítés rendje: a rendezvényterületet és annak környékét veszélyhelyzet esetén először a gyalogosok, majd őket követően a gépjárművek hagyhatják el a biztonsági személyzet, a rendőrség, valamint a polgárőrség irányításával. A gyalogosok eltávozásáig kérjük, hogy a gépjármű tulajdonosok maradjanak a gépjárműveikben.”

 

A tájékoztató szövegét a rendezvény szervezője a veszély jellegére, helyére, bekövetkezési valószínűségére módosíthatja. Az értesítés többször magyar és angol nyelven is meg kell ismételni.

 

Kiürítési, menekítési útvonalak (2. sz. melléklet):

Minden menekítési útvonalnál a kilépő pontokon min. 1 fő biztonsági személyzet vesz részt az irányításban:

  • A Balaton-parti sétányról a Csík Ferenc sétány felé a Pavilonsor irányába („A”)
  • A Balaton-parti sétányról a Csík Ferenc sétány felé a Hullám szálló és a Balaton szálló közötti széles, nyitott átjárón keresztül („B”);
  • A Balaton-parti sétány elhagyása észak-nyugati irányban is megoldott a teljesen nyitott, gyalogos ösvényekkel ellátott parkrész területén keresztül („C, D, E”) a Csík Ferenc sétány felé;
  • A rendezvényterület elhagyására Balaton-parti sétányon a Helikon Hotel és a part közötti sétányrészen keresztül is lehetőség van („F”);

 

A kiürítési menekülési útvonalak bemutatása:

A rendezvény területén a mentési útvonalakat a lámpatestek alá, a kandeláberekre felszerelt 1200x600mm-es menekülési útvonaljelző táblák jelölik. A rendezvény megkezdése előtt a biztonsági szolgálatot egységesen kell tájékoztatni feladataikról, majd a felállítási helyenként eltérő feladatokat minden rendészetben résztvevővel ismertetni kell. A szervezők, a műszakiak és a biztonsági szolgálat állománya részére az irányítási pont a Zenepavilonnál lesz.

 

A kiürítés elrendelése:

A rendezvény felelős szervezőjének cselekvési rendje:

1. Információ beérkezése:

  • biztonsági szolgálaton keresztül (a biztonsági szolgálat a feltárt problémát, esetet, cselekményt torzítás nélkül tényszerűen közli csoportvezetőjével) csoportvezető ha közvetlen nem érzékeli a veszélyt a legközelebbi szolgálattól további információkat gyűjt az esemény kiterjedéséről, veszélyéről. A veszély mértéke alapján amennyiben korlátos területet, személyt érint a rábízott személyi állomány segítségével azt elhárítja és a tett intézkedésről és annak végeredményéről tájékoztatja a rendezvény felelős szervezőjét. Amennyiben a feladat a rá bízott erőkkel nem számolható fel vagy kiterjedése a rá bízott területnél nagyobb területet érint jelzi a problémát a rendezvény felelős szervezőjének és megoldási javaslatot tesz neki.
  • más forrásból: a biztonsági szolgálaton keresztül meg kell győződni az információ valódiságáról, lehetőleg infokommunkációs eszközön vagy a jelző személy személyes bemutatásával ezután az eljárás a fentiek szerint.

2. Jelzés értékelése (lokális jellegű, nagyobb területre kiterjedő, érintettség egyedi, csoportos, tömeges, intézkedés helyileg a biztonsági személyzettel megoldható, átcsoportosított személyzettel megoldható, külső szervezetet kell igénybe venni: rendőr, tűzoltó, mentő).

3. Dönteni a rendezvény megszakításáról, a terület kiürítésének elrendeléséről.

4. Elrendelni a terület elhagyását, megkezdeni a kiürítést. Szükség esetén az érintett szervek tájékoztatása (rendőrség, katasztrófavédelem stb.).

 

Biztonsági vezető feladata (az előző döntés értelmében):

  • Értesíteni a tűzoltóságot, a mentőszolgálatot és a rendőrséget.
  • Értesíteni a biztonsági szolgálatot, a műszaki személyzetet.
  • Tájékoztatni a rendezvény közönségét az eseményről (moderátor bevonásával).
  • Felkészülni és közreműködni a tűzoltóság kárhelyszínre vezetéséről (a közforgalmi út elhagyása után a beavatkozás helyszínének megközelítése) tájékoztatni a kiérkező tűzoltó egység parancsnokát az eseményről és az addig tett intézkedésekről. Közreműködni a tűz oltásában, az élet- és vagyonmentésben.

 

Moderátor feladata (az előző döntés értelmében):

  • A biztonsági vezető utasítására a hangosító berendezések segítségével a közönség tájékoztatása a rendezvény biztonsági okból történő megszakításáról. Kialakuló pánik megelőzése folyamatos kommunikációval.
  • A közönség felhívása a terület elhagyására a megadott szövegminta segítségével, illetve a biztonsági vezető utasítása szerint.
  • A kiürítés során a biztonsági vezető utasításaira a menekülési lehetőség változásairól a jelenlévőket folyamatosan tájékoztatni.
  • A rendőrség információit folyamatosan közölni a rendezvényen részt vevőkkel.

 

Rendezvénytechnika munkatársainak feladata:

  • A biztonsági feladatokhoz nélkülözhető villamos berendezések áramtalanítása.
  • Tartalék eszközök és szerszámok készenlétben tartása, ami egy esetleges áramszünet megszüntetéséhez nélkülözhetetlen.
  • Az áramszolgáltatóval folyamatos kapcsolattartás villamos energiaellátást befolyásoló HAVARIA szerű meghibásodások lokalizálásához, rendezvény felelős szervezőjének információval történő ellátásához.
  • A színpadon és a színpad mögötti területen tartózkodó szereplők, közreműködők menekítésének segítése.

 

A biztonsági szolgálat csoportvezetője:

  • A biztonsági szolgálat tevékenységének irányítása.
  • Folyamatos kapcsolattartás a felelős szervezővel.
  • További feladatai a felelős szervező utasításai szerint.

 

A biztonsági szolgálat cselekvési rendje:

  • A kiürítés elrendelését követően irányítani, segíteni a területet elhagyó közönség mozgását.
  • Ellenőrizni, hogy a veszélyeztetett területen személy (pl. sérült, idős, vagy gyermek) nem maradt.
  • A sérültek nevének, nemének, korának feljegyzése, illetve azoké, akit társaik nem találnak.
  • Megkezdeni a személyek mentését.
  • Megkísérelni a tűz oltását.
  • Megkísérelni a vagyonmentést.
  • Közreműködni a helyszín biztosításában, a mentett vagyon védelmében.
  • A terület őrzése a rendezvény szervezőjének intézkedése szerint:

-          felállítási helyét önkényesen nem hagyhatja el;

-          szükséges mozgásáról a biztonsági szolgálat csoportvezetőjét értesíteni kell;

-          csoportvezetője szükség szerint más helyre más feladatra vezényelheti.

 

A fellépőktől, árusítást, vendéglátást végzőktől elvárt magatartás:

  • A rendezvény megszakítására, a terület kiürítésére irányuló felhívás esetén a műsorszolgáltatást, a vendégkiszolgálást azonnal fejezzék be, az elektromos műsorszolgáltató berendezéseket, egyéb eszközeiket kapcsolják ki, áramtalanítsák.
  • A veszély elhárításáig eszközeiket, berendezéseiket hagyják a helyszínen.
  • A felelős szervező utasításai, illetve a biztonsági jelzések szerint hagyják el a rendezvény veszélyeztetett területét.

 

 

IV. Kiürítés számítás:

 

A leglátogatottabb programon, az augusztus 20-i esti tűzijátékon, a rendezvény területén a várható résztvevők száma – az előző évek tapasztalatai alapján – nem haladja meg az 5000 főt. A nézőtér területe az 1-2. sz. mellékleten „Közönség” felirattokkal jelezve (alapterület kb. 14.000m2). Ebből következően a létszámsűrűség értéke a nézőtéren D=5000fő/14000m2 = 0,36 fő/m2 szerint alakul.

 

A rendelkezésre  álló menekülési szélesség meghatározása:

A keszthelyi Balaton-partot a rendezvény alatt négy irányban lehet elhagyni. Az alábbi kiürítési útvonal felsorolás tartalmazza az irányokat, szabad szélességüket és a 1. sz mellékleten lévő azonosítójukat.

1.  A Pavilonsor irányába a Csík Ferenc sétány felé. Min. szélessége: 3,5 m. („A” jelölés).

2.  A Balaton szálló és a Hullám szálló közti nyitott átjáró. Min. szélessége: 10 m. („B” jelölés).

3.  Észak-nyugati irányban a teljesen nyitott és gyalogos ösvényekkel ellátott parkrész.  Min. szélessége:  18 m. („C, D, E” jelölés).

4.  A Helikon Hotel felé a parti sétány. Min. szélessége: 3,5 m. („F” jelölés).

A fentiek összesen min. 35 m széles menekülési útvonalat adnak a közönségnek.

 

A minimális menekülési szélesség meghatározása:

Minimális menekülési szélesség =  =  = 29,97 m, kerekítve 30 m.

A képletben szereplő változók:

N         a várható létszám, (fő)

k          a menekülésre figyelembe vett útvonal szabad szélességének átlagos átbocsájtó képessége (fő/m/min)

Második lépésben ki kell számolni a kiürítendő személyek által képezett tömeg, menekülésre számításba vehető kezdeti szabad menekülési szélességét, mely azonos a szabad menekülési széllességgel, tehát 30 m: Megállapítható hogy a kezdeti szabad menekülési szélesség jóval nagyobb, mint a minimális menekülési szélesség, tehát a menekülési útvonal szabad szélessége: megfelelő.

 

A kiürítés időtartamára vonatkozó számítás az útszakaszok hossza alapján:

A 54/2014. (XII.5.) BM rendeletének 207. § 6. pontja alapján „A szabadtéri rendezvény területének minden pontjáról a kiüríthetőséget – a várható legnagyobb létszámot alapul véve – biztosítani kell oly módon, hogy az adott pont 40 méteres körzetét az ott tartózkodók 4 percen belül maradéktalanul el tudják hagyni.”

 

Képlet:

 

ahol:

ta1                 a helyszín kiürítési időtartama, a menekülésre figyelembe vett útvonalszakaszok hossza alapján, percben (min)

s1i                 a menekülésre figyelembe vett útvonal útvonalszakaszainak hossza a legtávolabban lévő személytől mérve, méterben (m)

v1i                a számításba vett s1i útvonalszakaszokhoz tartozó – Tűzvédelmi Műszaki Irányelv TvMI 10.1:2015.07.15.  4.5 pont alapján – meghatározott haladási sebességek (m/min)

n                    a számításba vett s1i- vel jelölt útvonalszakaszok száma.

Az s1i meghatározása:

Az útvonalon jellemzően füves terület (zöldfelület) található. A rendezvény területen gasztronómiai és kisebb zenei programok, illetve a leglátogatottabb időszakban tűzijáték  kerül megrendezésre.

s1füves terület = 90 m

A vmin meghatározása:

A kiürítendő terület létszámsűrűsége 0,36 fő/m2, így az – Tűzvédelmi Műszaki Irányelv TvMI 10.1:2015.07.15. 1. táblázat alapján – átlagos haladási sebesség 65,95 m/min. A terület korrekciós tényezője – Tűzvédelmi Műszaki Irányelv TvMI 10.1:2015.07.15. 2. sz. és 3.sz. táblázat alapján (füves terület): 0,9, illetve zenei rendezvény, tűzijáték: 1.

vfüves terület=65,95*x0,9×1= 62,955m/min

 

 

A kapott érték kisebb, mint 4 perc, így a kiürítés normaidőn belül teljesül, ezáltal a kiürítés megfelelősége igazolt.

 

 

IV. A biztonsági személyzet létszáma, feladatai

a biztonsági követelmények érvényesítésében:

 

A rendezvény biztonságát az alábbi közreműködők felügyelik:

Keszthelyi Vagyonvill 2000 Bt. képesített alkalmazottai.

 

További közreműködők:

A rend fenntartásában közreműködnek még a Keszthelyi Rendőrkapitányság kollégái, a Keszthelyi Polgárőr Egyesület tagjai továbbá a Goldmark Károly Művelődési Központ munkatársai.

 

A biztonsági személyzet létszáma:

Keszthelyi Vagyonvill 2000 Bt.:

-          augusztus 19. és 21.: 4 fő

-          augusztus 20. (az esti órákban): 8 fő;

 

A rendezvényhelyszínen és környékén tartózkodik továbbá:

Goldmark Károly Művelődési Központ: 4 fő;

 

A biztonsági szolgálat általános feladata:

− a közönség mozgásának irányítása;

− útbaigazítás, tájékoztatás;

− a közönség létszámának, mozgásának, magatartásának figyelemmel kísérése, a szervező igényének megfelelően arról a csoportvezető útján rendszeres tájékoztatás nyújtása;

− a rendezvény rendjének megzavarására irányuló szándék felfedése, jelentése a csoportvezető útján a biztonsági vezetőnek és a szervezőnek;

− a rendezvény résztvevői – így a közönség, a műsorszolgáltató, a vendéglátóhelyek, a szervező sérelmére irányuló személy – illetve vagyon elleni cselekmények felfedése, megszakítása, tettenérés esetén az elkövető elfogása, visszatartása a rendőrség helyszínre érkezéséig, helyszínbiztosítás;

− szükség esetén a műszaki területen dolgozók, a műsorszolgáltatók, VIP vendégek személyi biztonságának megóvása.

 

A biztonsági szolgálat tagjaival szembeni elvárások:

A biztonsági szolgálat tagja köteles ismerni:

− a rendezvény helyszínrajzát;

− a rendezvény szervezőjének tűzvédelmi előírásait, biztonsági intézkedéseit;

− a menekülési útvonalakat, biztonsági tájékoztató pontokat;

− a tűzoltó készülékek készenlétben tartási helyeit;

− a tűzoltó járművek közlekedési útvonalait, várakozási helyeit, a tűzoltó vízforrásokat.

Legyen képes:

− a résztvevők tájékoztatására a menekülési lehetőségekről, valamennyi biztonsági szabályról;

− a tűzvédelmi rendszabályok figyelemmel kísérésére, a rendellenességek jelzésére.

Kísérje figyelemmel:

− a menekülési, mentési, tűzoltási felvonulási útvonalak szabadon tartását;

− a tájékoztató feliratok, menekülési útirányjelzők meglétét, épségét;

− a tűzcsapok megközelíthetőségét;

− a rendezvény résztvevőire meghatározott tűzvédelmi előírások megtartását.

 

További közreműködők tevékenysége a biztonsági követelmények érvényesítésében:

A felelős szervező feladata:

− Intézkedik a meteorológiai előrejelzés, a riasztási rendszer figyeléséről, a jelentés, tájékoztatás rendjéről, módjáról.

− Dönt a veszélyhelyzetek megszüntetésére irányuló megelőző, korlátozó intézkedések bevezetéséről.

 

Rendezvénytechnika vezetőjének feladata:

− A rendezvény megkezdése előtt ellenőrzi a helyszínen tartózkodók tájékoztatására, értesítésére, riasztására alkalmazott hangosító eszközök elérhetőségét, működőképességét.

 

 

 

 

V. Intézkedésitervviharosidőjárásesetére:

 

Az intézkedési terv rendeltetése:

Az intézkedési terv rendeltetése, hogy biztosítsa veszélyhelyzet esetén a rendezvény helyszínének kiürítéséhez szükséges döntés-előkészítés megalapozottságát, szervezési, védekezési feladatok összehangolt, szervezett végrehajtását. Az intézkedési terv szerinti eljárás biztosítja a rendezvény helyszínén összegyűlt tömeg figyelmeztetését, szükség esetén a térről történő biztonságos kimenekítését az emberek életét, testi épségét veszélyeztető viharos erejű szél, jelentős mennyiségű csapadék, illetve egyéb veszélyhelyzetek esetére.

 

Az intézkedési terv alapelvei, fogalmai:

Az intézkedési terv az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) figyelmeztető előrejelzésére és riasztására épül (lehetséges riasztási okok: heves zivatar, felhőszakadás, viharos széllökés).

 

A veszélyjelző rendszer figyelemmel kísérése:

A felelős szervező által megbízott személyek a rendezvény előtti napokon és a rendezvény alatt folyamatosan tanulmányozzák a rendezvény adott napjára szóló, szöveges és térképes formában is megjelenő figyelmeztető előrejelzést, amelyben a legvalószínűbb veszélyes időjárási események várt térbeli és időbeli alakulásának leírása található. Erről tájékoztatják a szervezésben, a rendezvény biztosításában résztvevőket, valamint a rendezvénytechnika vezetőjét, aki a biztonsági tervben meghatározottak szerint jár el, tájékoztatja a résztvevőket.

 

Mentési útvonalak kijelölése és jelzése:

Rendkívüli időjárási helyzet esetén a látogatók a menekülési és kiürítési útvonalakon (2. sz. melléklet) keresztül hagyhatják el a fesztivál területét. A rendkívüli helyzetekről a moderátor mikrofonon és/vagy hangosbemondón keresztül tájékoztatja a látogatókat.

 

A közreműködők feladatai:

A biztonsági vezető feladata:

− A rendezvény megkezdése előtt meggyőződni, hogy a területen nincs olyan veszélyes fa amely egy hirtelen várható szél erősödés során veszélyessé válhat.

− Mérlegeli a riasztás adatait, figyelemmel a katasztrófavédelmi igazgatóság javaslataira, utasításaira.

− NARANCS (második szintű) riasztás esetén:

  • elrendeli a rendezvény résztvevőinek tájékoztatását a hangosbemondón keresztül, figyelmeztet az esetlegesen kialakuló veszélyhelyzetre.

− PIROS (harmadfokú) riasztás esetén:

  • dönt a rendezvény félbeszakításáról,
  • elrendeli a rendezvény résztvevőinek tájékoztatását a hangosbemondón keresztül, figyelmeztet a veszélyhelyzetre,
  • elrendeli a rendezvény veszélyeztetett területének kiürítését, elhagyását,
  • tájékoztatja az intézkedésről a társ biztonsági szervezetek képviselőit.

A döntést úgy kell meghozni, hogy a rendezvény még a veszélyes időjárási esemény bekövetkezte előtt 45-60 perccel beszüntethető, és a közönség nyugodt, biztonságos eltávozása biztosítható legyen.

 

Látogatók tájékoztatása rendkívüli időjárás esetén:

A színpadon, valamint a hangosítási helyeken a mikrofonokba, vagy áramszünet esetén hangosbemondóba a következő szöveget olvassa be a moderátor többször egymás után magyar és angol nyelven:

„Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Sajnálattal közöljük, hogy a várható rendkívüli időjárásra való tekintettel a rendezvényt meg kell szakítanunk. Kérjük Önöket, hogy mielőbb hagyják el a rendezvény helyszínét az irányjelző táblákkal jelzett útszakaszokon az alábbi útvonalakon:

- a Pavilonsor előtti sétányon keresztül;

- a Hullám és a Balaton Szálló közötti sétányon keresztül;

- a játszótér felé a ligeten keresztül;

- a Helikon Hotel melletti parti sétányon keresztül.

Vegyék figyelembe a menekülési útirányjelző táblák jelzéseit! Személyes tárgyaikat kérjük, vigyék magukkal és kövessék a rendőrség valamint a biztonsági szolgálat utasításait!

A kiürítés rendje: a rendezvényterületet és annak környékét veszélyhelyzet esetén először a gyalogosok, majd őket követően a gépjárművek hagyhatják el a biztonsági személyzet és a rendőrség, valamint a polgárőrség irányításával. A gyalogosok eltávozásáig kérjük, hogy a gépjármű tulajdonosok maradjanak a gépjárműveikben.”

 

A biztonsági szolgálat feladata: feladatait a „III. Kiürítés, menekítés terve” fejezet tartalmazza.

 

A rendezvénytechnika személyzete feladata a terület kiürítésének elrendelése során:

− a közönség eltávozását követően gondoskodik az elektromos berendezések lekapcsolásáról, feszültség-mentesítéséről,

− a színpadtetőket leengedi,

− rögzíti, letakarja azokat a berendezéseket, felszerelési tárgyakat, amelyek a kialakult helyzetben elszállításra nem kerülhetnek.

 

A rendezvényre kitelepült kereskedelmi, szórakoztató, vendéglátó egységek vezetőinek feladata:

− haladéktalanul beszüntetik a kereskedelmi, szolgáltató, vendéglátó tevékenységeiket,

− az elektromos berendezéseket áramtalanítják, feszültségmentesítik,

− a kirakott bútorokat begyűjtik, összerakják, lekötik vagy az építményekbe behelyezik úgy, hogy azokat a viharos szél ne ragadja fel és sodorja el,

− az építmények nyílászáróit lezárják,

− a szabadban maradó építmények biztonsági rögzítéséről (lekötözéséről) gondoskodnak,

− a veszélyeztetett területet elhagyják.

 

A rendezvény területének elhagyása:

A rendezvényterület elhagyásának rendjét, módját a „III. kiürítés, menekítés tervefejezet tartalmazza.

 

 

VI. IDŐJÁRÁS ELŐREJELZÉS:

(2016.08.09-i helyzet alapján)

 

Várható időjárás Keszthely 2016. augusztus 19-20. (Időkép előrejelzés):

 

(Forrás: idokep.hu)

 

Összegzés:

A fenti előrejelzés augusztus 10-i állapota alapján a rendezvény időtartama alatt előre láthatóan nem várható veszélyes időjárási helyzet kialakulása.

 

 

Keszthely, 2016. augusztus 10.

 

 

 

Csengei Ágota igazgató

Goldmark Károly Művelődési Központ

 

Mellékletek:

1. sz. melléklet: Helyszínrajz

2. sz. melléklet: Kiürítési útvonalak

3. sz. melléklet. A pirotechnikai töltetek elműködtetésének helyszínrajza

4. sz. melléklet: Ügyeleti riasztási rendszer működtetéséhez szükséges elérhetőségek listája

1. sz. melléklet

2. sz. melléklet

 

3. sz. melléklet

 

 

 

 

 

 

 

 

4. sz. melléklet

 

Scroll To Top